Od kvalitetne interne komunikacije do dobrog PR-a

piše: Jelena Čevra 24.01.2020

Ukoliko vodite organizaciju kojoj je cilj prodaja proizvoda/usluga ili pak dobivanje glasova na izborima u većini slučajeva nastojat ćete postići dobar imidž u javnosti i biti sinonim za najbolje u području svog djelovanja. Dobar imidž vam je jedan važan segment pa ste angažirali agenciju ili pojedinca afirmiranog u tom području kako bi vam pomogao u…

Ukoliko vodite organizaciju kojoj je cilj prodaja proizvoda/usluga ili pak dobivanje glasova na izborima u većini slučajeva nastojat ćete postići dobar imidž u javnosti i biti sinonim za najbolje u području svog djelovanja. Dobar imidž vam je jedan važan segment pa ste angažirali agenciju ili pojedinca afirmiranog u tom području kako bi vam pomogao u ostvarenju cilja.

Što je zapravo zadaća PR-ovca i kakve veze s PR-om ima interna komunikacija?

Primarna zadaća vaše PR službe (bila ona unutar vaše organizacije ili je riječ o vanjskom suradniku ili agenciji) trebala bi biti da pokaže svijetu, odnosno vašoj ciljanoj publici (kupcima, klijentima, biračima) sve vaše dobre strane. Da jasno artikulira u čemu ste vi to dobri s ciljem veće prodaje, ostvarenja profita, osvajanja izbora ili pak samog vašeg javnog profiliranja. Ključni dio prethodne rečenice je – u čemu ste vi dobri. Dakle, ako želite dobru reputaciju onda biste primarno trebali raditi na tome da imate dobru uslugu/proizvod/politički program i ideju. Jedna od zabluda s kojom se pristupa PR-u je ta da mu se daje prevelika važnost, koja mu zapravo ne pripada.

Zabluda je da vas PR “prodaje”, dok vi ne morate ništa raditi ili možete biti prosječni… Ako mislite da možete samo nekoga angažirati i prodaja će rasti, novi klijenti će dolaziti, ili ćete pobjeđivati na izborima onda ste jako daleko od istine. Kao i u svemu drugome, nema rezultata bez kvalitete i truda, odnosno većina toga ovisi o vama jer PR je šlag na torti, a ne torta.

Zapravo, može vaš magični PR-ovac kratkoročno stvoriti dobru sliku o vama, ali ako vaši kupci nisu zadovoljni uslugom oni se neće vratiti. Posebno u onim sferama gdje tržište nudi mnoge druge brojne opcije, a tako je većinom svugdje. Isto tako možete se “prodati” biračima na jednim izborima, komunicirati nešto u što ni sami ne vjerujete u svrhu dobivanja glasova, ali neće vas ponovno izabrati (okej, sad se malo pretvarajmo da živimo u zemlji sa razvijenom političkom svijesti. Nažalost, još uvijek je ovo u Hrvatskoj više izuzetak nego pravilo, ali je ideal kojem trebamo težiti.)

Poanta je, samo na vašem predanom radu i jasnoj i plemenitoj viziji može se graditi dugoročna uspješna PR strategija.

I kuću gradimo od temelja, a u ovom slučaju vaši interni odnosi unutar organizacije su temelj, dok je PR krov. Između njih postoji još jako puno važnih stvari, ali ako jasno znamo odakle počinjemo i gdje završavamo puno je lakše graditi.

Kako bi vas vaš PR tim mogao u najboljem svjetlu predstaviti javnosti važno je da ste iznutra posloženi.

O vašoj tvrtci puno govori ono što zaposlenici ili članovi tima kažu o vama. Jesu li vam lojalni, vjeruju li oni u vašu ideju, jesu li motivirani? Bi li oni kupili vaš proizvod ili uslugu? Bi li oni glasali za vas?

Ako je odgovor da, onda imamo sjajan temelj za graditi lijepu priču u javnosti.

Ako je odgovor ne, onda je dobra stvar da se to može promijeniti.

Unutarnja komunikacija preduvjet je za dobru komunikaciju prema van. PR je vanjska slika o vama, ali za stvaranje dobre vanjske slike važno je posložiti i unutarnje odnose koji se temelje upravo na unutarnjoj komunikaciji.

Interna komunikacija

Bez obzira kojim se poslom bavite, dobra komunikacija bit će temelj vašeg uspjeha baš kao što je zdrava komunikacija temelj kvalitetnih obiteljskih odnosa i prijateljstva. Biti dobar govornik, ne znači i znati uspješno komunicirati. Ako želite znati koliko ste uspješni u komunikaciji – pitajte svoje sugovornike. Oni će vam reći razumijete li ih na pravi način i razumiju li oni vas.

Uspješno interno komuniciranje značilo bi izreći vlastito mišljenje na način da ne napadamo druge, odnosno da umijemo izražavati svoje mišljenje i osjećaje, a da pritom ne ugrožavamo pravo sugovornika, njegovo mišljenje i osjećaje. Za takvo što potrebna je prije svega dobra volja, fleksibilnost, samokontrola, svijest o tome da iako smatram da sam u pravu, iako imam argumente koji idu tome u prilog, ipak ću saslušati i drugu stranu. Ne moramo se voljeti ni biti najbolji prijatelji, ali ovdje smo, okupljeni oko istog cilja i idemo taj cilj staviti na prvo mjesto, idemo nadrasti sami sebe.

Poslovna komunikacija temelj je svih poslovnih odnosa. Izravno je vezana za pozitivnu sliku u javnosti, motivaciju i zadovoljstvo na poslu te veću učinkovitost. Pod pritiskom rokova, umora, stresa, kriznih situacija teško je uvijek paziti na svaki postupak ili svaku riječ. Konflikti su normalni, ali ih treba pratiti i želja i umijeće rješavanja te svijest o tome koliko utječu na cjelokupno poslovanje, pa i na imidž.

Interna komunikacija jedan je od najvažnijih čimbenika koji utječe na zadovoljstvo zaposlenika, a to se reflektira na produktivnost i utječe na uspjeh poslovanja, a uspješno poslovanje otvara put za uspješno kreiranje dobrog imidža.

Bitna je i za izbjegavanje nesigurnosti, govorkanja i manjak motivacije među zaposlenima te je postala jedan od glavnih čimbenika komparativne prednosti organizacije. Organizacija može uspješno komunicirati s okruženjem jedino ako postoji dobra komunikacija i koordinacija unutar nje. To je vještina koja se može i treba stalno usavršavati.

Kvalitetna interna komunikacija pridonosi izgradnji povjerenja u organizaciji, kako u horizontalnoj organizacijskoj strukturi (među zaposlenicima iste hijerarhijske razine), tako i u vertikalnoj organizacijskoj komunikaciji (među zaposlenicima različitih hijerarhijskih razina).

Razlozi zbog kojih dolazi do loše interne komunikacije često su selektivno slušanje uz emocionalni naboj, različitosti u karakteru i prebrzo zaključivanje. Nekad se čini lakše gurati probleme pod tepih i nadati se da će se sami od sebe riješiti, ali neće. Na svu sreću, postoji rješenje, a ono se zove komunikacija, otvorenost, asertivnost. Pokušajte gledati iz perspektive sugovornika, dajte drugima ono što od njih očekujete – razumijevanje, pažnju, otvorenost za suradnju i savladavanje sukoba.

Ključne komponente interne komunikacije:

Razgovor licem u lice – ne postoji taj mail, wapp, viber ili bilo koji drugi digitalni oblik komunikacije koji može zamijeniti razgovor licem u lice.

Svakodnevni feedback, uvažavanje – jednom kad ste riješili ili makar zacijelili sukob potrebno je svakodnevno raditi na tome da to ostane tako – davanjem sitnih komplimenata, obilježavanjem svakog malog uspjeha, unošenjem humora, pohvala i priznanja -sve su to sitnice koje puno znače.

Organizirani komunikacijski kanali – neka informacije uvijek pravovremeno stignu do onih kojih se tiču.

Ulaganje vremena i truda u internu komunikaciju rezultira mirom i harmonijom na poslu, uspješnom eksternom komunikacijom, učinkovitošću, zadovoljstvom i motivacijom zaposlenih te posljedično boljom reputacijom. A dobra reputacija, kako je navedeno na početku, dovest će nas do krajnjeg cilja, stvaranja dobrog imidža, postizanja dobrih poslovnih rezultata te naposljetku ostvarivanja svrhe onoga što radimo.

Jelena Čevra za Women in Adria